آخرین مطالب مقالات پزشکی


درباره فلورايد چه مي دانيد؟
بدن ما به فلورايد نياز دارد و از طرق مختلف فلورايد مورد نياز بدن تامين مي شود . ادامه
آشنايي با آبسه دندان و درمان آن
اگرپالپ دندان پس از عفوني (آلوده به باکتري) شدن نتواند از خود دفاع کند احتمال تشکيل آبسه دنداني در نوک ريشه بسيار زياد ميشود. ادامه
آيا مسواکهاي برقي مفيد هستند ؟
مسواک‌هايي که با برق يا باتري کار مي‌کنند، قدرت پاک‌کنندگي بيشتري دارند ادامه
التهاب لثه ها
ژنژيويت يکي از بيماريهاي بافت اطراف دندان ( Periodontal ) است . ادامه

نشانی کلینیک

خوزستان، اهواز ، کیانپارس
نبش 10 شرقی، ساختمان امام علی
واحد 12
تلفن: 06113924841
        06113924842

آدرس بر روی نقشه گوگل

التهاب لثه ها


ژنژيويت يکي از بيماريهاي بافت اطراف دندان ( Periodontal ) است . اين دسته از بيماريها زماني که التهاب و عفونت بافت اطراف دندان را تخريب مي کنند بوجود مي آيند .


ژنژيويت چيست ؟

ژنژيويت يکي از بيماريهاي بافت اطراف دندان ( Periodontal ) است . اين دسته از بيماريها زماني که التهاب و عفونت بافت اطراف دندان را تخريب مي کنند بوجود مي آيند .

به گزارش خبرنگار سايت پزشکان بدون مرز ، از علائم شايع اين بيماري تورم ، حساس بودن ، قرمزي و نرمي لثه ها در اطراف دندانها است . از ديگر علائم آن خونريزي لثه ها با تحريک کم يا به صورت خودبخودي ، بد بو شدن دهان و نفس ( Halitosis ) ، ندرتاً تب و در مواردي بدون درد مي باشد .

از علل اصلي آن وجود پلاک روي دندانها ( حاوي ذرات غذائي ، ميکروب ها و مخاط ) است .

تغذيه نامناسب ، خصوصاً کمبود ويتامين ها که باعث بيماريهائي مثل اسکوربوت يا پلاگر مي شوند . بيماريهاي خوني مثل سرطان خون ، واکنش هاي نامطلوب داروئي مثل واکنش به داروهائي مثل فني توئين و باربيتال و در معرض سرب و بيسموت قرار گرفتن از ديگر علل آن است.

التهاب لثه

آسيب يا تروما به لثه ها به هر علتي ، مثل مسواک زدن شديد يا آب کشيدن شديد مي تواند باعث ژنژيويت شود . ديابت کنترل نشده ، تغذيه نامناسب ، عفونت ها ، حاملگي و بهداشت نامناسب دهان و دندان از عوامل افزاينده خطر ژنژيويت هستند .

بسياري از افراد نيز در دوران بلوغ يا اوائل بزرگسالي به علت تغييرات هورموني دچار ژنژيويت مي شوند ، که ممکن است دائمي شده يا دچار عودهاي مکرر شود . اين بستگي به وضعيت سلامت و بهداشت دندانها و لثه شما دارد .
 

درمان :

هدف اصلي کاهش التهاب لثه هاست . دندانها به صورت دقيق توسط دندانپزشک يا عوامل دخيل در بهداشت دهان ودندان پاک و تميز مي شود . دندانهاي خود را خوب مسواک بزنيد . روزانه با مسواک نرم پلاک هاي چسبيده را از دندان بزدائيد . احتمال آسيب با مسواک نرم کمتر است .

روزانه حداقل يک بار از نخ دندانهاي موم دار يا بدون موم استفاده کنيد . از خميردندان فلوئوردار استفاده کنيد و مراجعات منظم به دندانپزشک داشته باشيد . در موارد خاص دندانپزشک با روشهاي جراحي بافت ملتهب لثه را خارج مي کند .

آنتي بيوتيک در موارد عفوني و دهان شويه فلوئوردار نيز از موارد درماني هستند .

در صورتي که کمبود ويتامين عامل آن باشد بايد جبران شود . رژيم غذائي خاصي توصيه نمي شود .

از مصرف شيريني و نوشيدنيهاي شيرين خودداري کنيد . شکر باعث توليد اسيد در دهان و تخريب ميناي دندان مي شود .

دندانهائي را که رديف نيستند با مراجعه به پزشک ترميم کنيد و ابزار و وسايل ارتودنسي يا دندانپزشکي را برداريد . البته اين با مشورت دندانپزشک بايد صورت پذيرد .

برداشتن پلاک از لثه ملتهب ممکن است راحت نباشد ، خونريزي و حساسيت لثه ها در عرض ? تا ? هفته بعد از شستشوي حرفه اي و مراقبت بهداشتي دقيق بايد کاهش يابد .

آب نمک گرم يا شستشوي با آنتي باکتريال ها تورم آن را کم مي کند . از عوارض آن مي توان عود ژنژيويت ، پريودونتيت ، عفونت يا آبسه لثه ها يا استخوانهاي فک باشد . ژنژيويت حاد و زخم دهنده از عوارض بسيار نادر آن است .