آخرین مطالب مقالات پزشکی


درباره فلورايد چه مي دانيد؟
بدن ما به فلورايد نياز دارد و از طرق مختلف فلورايد مورد نياز بدن تامين مي شود . ادامه
آشنايي با آبسه دندان و درمان آن
اگرپالپ دندان پس از عفوني (آلوده به باکتري) شدن نتواند از خود دفاع کند احتمال تشکيل آبسه دنداني در نوک ريشه بسيار زياد ميشود. ادامه
آيا مسواکهاي برقي مفيد هستند ؟
مسواک‌هايي که با برق يا باتري کار مي‌کنند، قدرت پاک‌کنندگي بيشتري دارند ادامه
التهاب لثه ها
ژنژيويت يکي از بيماريهاي بافت اطراف دندان ( Periodontal ) است . ادامه

نشانی کلینیک

خوزستان، اهواز ، کیانپارس
نبش 10 شرقی، ساختمان امام علی
واحد 12
تلفن: 06113924841
        06113924842

آدرس بر روی نقشه گوگل

درباره فلورايد چه مي دانيد؟


فلورايد يکي از عناصر موجود در طبيعت است . ترکيبات متفاوتي از اين عنصر در حال حاضر وجود دارد . بطور طبيعي در برخي مواد غذايي مانند ماهي ، ميگو ، چاي و اب آشاميدني ترکيبات فلورايد با مقادير متفاوت وجود دارد .


 

فلورايدچيست ؟

فلورايد يکي از عناصر موجود در طبيعت است . ترکيبات متفاوتي از اين عنصر در حال حاضر وجود دارد . بطور طبيعي در برخي مواد غذايي مانند ماهي ، ميگو ، چاي و اب آشاميدني ترکيبات فلورايد با مقادير متفاوت وجود دارد .

بدن ما به فلورايد نياز دارد و از طرق مختلف فلورايد مورد نياز بدن تامين مي شود . امروزه تحقيقات نشان داده است که ترکيبات فلورايد نقش مهمي در استحکام و حفظ سلامت دندانها دارد و در مناطقي که ميزان فلورايد آب آشاميدني مردم به اندازه کافي و در حد استاندارد يعني بين 7/0 تا 1ppm باشد مردم آن منطقه از دندانهايي به نسبت سالمتري برخوردار مي باشند.

 

فلورزيس چيست ؟

اگر ميزان فلورايد آب آشاميدني در منطقه اي بيشتر از حد مجاز باشد افزايش ميزان فلورايد بيشتر از حد نياز در بدن باعث بروز عوارضي مانند تغيير شکل استخوانها - اختلالات بينايي ، عوارض کليوي ، مسموميت و همچنين تغيير رنگ دندانها مي گردد . بسته به مقدار زيادي فلورايد اين تغيير رنگ به شدتهاي مختلف ديده مي شود . بطور کلي اين تغيير رنگ دندانها را فلورزيس مي نامند وتغيير رنگ از لکه هاي سفيد رنگ تا خطوط زرد مايل به قهوه اي ممکن است ديده شود.

 

فلورايد تراپي چيست ؟

استفاده از ترکيبات مختلف فلورايد به منظور تقويت ميناي دندانها در برابر پوسيده شدن را فلورايد تراپي مي نامند.

شکلهاي مختلف فلورايد :

ترکيبات فلورايد به منظور فلورايد تراپي استفاده مي شود به چهار شکل وجود دارند :

1-خمير دندانهاي داراي فلورايد که استفاده از آن بسيار مفيد است و بهتر ايت همه از اين نوع خمير دندانها استفاده کنند.

2-ژلهاي فلورايد که استفاده از اين ژلها فقط بايد در مطب دندانپزشکي و توسط دندانپزشک براي افراد انجام گيرد و بيشتر براي پوسيدگي دندانها در کودکان استفاده مي شود. د رهنگام استفاده بايد دقت کافي شود تا ژل خورده نشود ، زيرا باعث بروز علائم مسوميت خواهد شد.

بعلاوه از ژلها فلورايد در افرادي که به علت تحليل لثه دندانها حساس شده اند براي کاهش حساسيت دندانها استفاده مي گردد .

3-دهان شويه هاي داراي فلورايد : استفاده از اين دهان شويه ها براي پيشگيري از پوسيدگي دندانها براي همه افراد بويژه کودکان بالاي 6 سال که قادر به استفاده از آن مي باشند مفيد خواهد بود . هنگام استفاده از دهان شويه بايد دقت شود که خورده نشود ، زيرا باعث مسموميت خواهد شد . دهان شويه ها به صورت هفته اي يکبار استفاده مي شوند.

4-قرصهاي فلورايد : اين قرصها که امروزه در کشور ما نيز به صورت يک ميلي گرمي توليد مي گردد ، به هيچ عنوان نبايد به صورت خودسرانه مصرف گردد و فقط بايد با تجويز دندانپزشک استفاده گردد و بيشتر در مناطقي بايد استفاده شود که ميزان فلورايد موجود در آب آشاميدني آنجا بسيار کم و در حد کمتر از 0.5ppm باشد.

مقدار مصرف آن در سنين مختلف متفاوت است و در صورت نياز مقدار مصرف و نحوه استفاده از آن را نيز دندانپزشک مشخص مي کند . استفاده خودسرانه از اين قرصها ممکن است باعث بروز عوارض شديد در بدن و حتي ايجاد فلورزيس در دندانها گردد.